Za izplačila od 1. 1. 2023 dalje velja pogoj, da se plačilo za poslovno uspešnost, ki bo deležno ugodnejše davčne obravnave, lahko izplača največ dvakrat v koledarskem letu.
V davčno osnovo se ne všteva znesek poslovne uspešnosti, če skupni bruto znesek ne presega 100% zneska, ki je vpisan v polje Povprečna plača v RS v splošnih nastavitvah obračuna.
V primeru, ko sta izvedena dva ločena obračuna za poslovno uspešnost z datumom izplačila v istem koledarskem letu, se izračun dohodnine avtomatsko izvede v primeru, ko skupni bruto znesek presega 100 % zneska, kateri je vpisan v polju Povprečna plača v RS v splošnih nastavitvah obračuna.
Za pravilen obračun Poslovne uspešnosti z ugodnejšo davčno obravnavo je potrebno, da imate nameščeno verzijo Saop 2025.07.002 oz. novejšo.
Navodilo je pripravljeno skladno z navodilom objavljenim na spletni strani FURS
Dohodnina - Dohodek iz zaposlitve | FINANČNA UPRAVA REPUBLIKE SLOVENIJE
Plačilo za poslovno uspešnost za izplačila od 1. 1. 2023 dalje
Obračun poslovne uspešnosti lahko izvedete na dva načina:
Obračun poslovne uspešnosti, ki je vezana na prisotnost delavca izvedete samo v primeru, ko znesek poslovne uspešnosti, ki ste ga v podjetju določili za izplačilo, vsakemu zaposlenemu preračunate glede na njegovo dejansko prisotnost v letu. To pomeni, da lahko dobi vsak zaposleni drugačen bruto znesek. V primeru, ko izplačujete vsem zaposlenim enak znesek in ne upoštevate ur prisotnosti, izvedete obračun poslovne uspešnosti na osnovi navodila Poslovna uspešnost, ki ni vezana na prisotnost delavca.
V navodilu Furs-a je bila za leto 2025 objavljena naslednja dopolnitev, katero navajamo:
Zaradi tega je potrebno, da se za namen obračuna Poslovne uspešnosti za leto 2025 odpre dva ločena obračuna (zaradi obračuna prispevka za DO). Najprej je potrebno, da se obračun Poslovne uspešnosti izvede za obdobje 1-6/2025. Nato je potrebno obračun za to obdobje zaključiti. Šele nato lahko odprete nov obračun za obdobje 7-12/2025. Le tako bo sistem izvedel pravilni, kumulativni izračun dohodnine za dva ločena obračuna z datumom izplačila v istem koledarskem letu (če skupni bruto znesek presega 100 % zneska, kateri je vpisan v polju Povprečna plača v RS v splošnih nastavitvah obračuna).
Podroben postopek je opisan v nadaljevanju navodila.
DOPOLNITEV PRIKAZA
Zaradi potrebe po odpiranju ločenih obračunov Poslovne uspešnosti smo zaradi lažjega pregleda na preglednico Nastavitve obračunov dodali nova stolpca (podatka) Vrsta dohodka in Naziv dohodka. V primeru priprave in izplačila ločenih obračunov lahko tako na enostaven način izvedete pregled (sortiranje) obračunov glede na podatek Vrsta dohodka. Podatka si na preglednico obračunov dodate po običajnem postopku, na način, da kliknete v preglednici obračunov z desno miškino tipko in prek Izbire stolpcev ta dva nova podatka izberete.
(slika je informativna, namenjena prikazu podatkov)
V primeru, da poslovne uspešnosti še niste izplačevali, po navodilih dodate novo vrsto obračuna. Če pa imate vrsto obračuna že v sistemu, preverite nastavitve, da so urejene tako, kot je prikazano v tem navodilu.
Dodajanje vrste obračuna v sistem obračuna
Šifranti…Sistem obračuna…Vrste obračuna
Na prvo prosto šifro dodate nov zapis. Vpišete Naziv vrste obračuna. Na zavihku Splošno pri Šifri grupe obračuna izberete 1 – Bruto izplačilo v breme izplačevalca. V polju Vrsta dohodka (iREK) iz šifranta izberite šifro 1111. V polju Šifra REK izberete B01 – Plača, v polju Grupa M4 pa R-redno delo.
Postavite se še na zavihek Izračun. Odstranite kljukico Gre v fond in v vseh razdelkih v polju Izračun izberite Ne razen pri Znesku, kjer izberete Vnos.
Če imate urejeno kontiranje, se postavite še na zavihek Kontiranje in uredite še to (npr. po vzoru rednega dela). Potrdite nastavitve vrste obračuna.
Vneseno vrsto obračuna boste uporabili tako za obračun poslovne uspešnosti, ki jo izplačujete do višine 100 % povprečne plače, kot za tisti del, ki presega teh 100 % povprečne plače.
Obračun poslovne uspešnosti z ali brez dohodnine - vse v enem obračunu na vrsti dohodka 1151
Poslovna uspešnost mora biti obračunana v ločenem obračunu od obračuna plače. Dodamo nov zapis in izberemo, da želimo obračunati Plačo.
Izpolnimo nastavitve obračuna.
(podatek o zadnji povprečni plači v RS preverite in vpišite zadnji znan)
Kot že rečeno pripravite dva ločena obračuna za obdobje 1-6/2025 in 7-12/2025.
Izpolnimo Leto 2025, Mesec vpišemo 06, Zaporedno št. program sam predlaga. Naziv ustrezno dopolnimo npr. Poslovna uspešnost 1-6/25.
Pomembno je, da na prvem zavihku Splošno izberemo podatek Vrsta obračuna Plača ter vrsto dohodka 1151. Datum izplačila, datum za delovno dobo ter datum plačila dajatev ustrezno izpolnimo.
Povprečna plača RS – Obvezno vpišemo zadnji objavljen znesek povprečne plače v RS (podatek na sliki je informativen).
Razdelek Povprečna stopnja dohodnine
Na obračunu z vrsto dohodka 1151 je omogočen izračun dohodnine po povprečni stopnji, pri čemer se pri izračunu povprečne stopnje dohodnine ob ustrezni nastavitvi upošteva še 1/6 zneska obračunane poslovne uspešnosti (samo od dela, ki je obdavčen).
Dopolnitev je bila urejena na podlagi ZDoh-2 127. člen 5. točka.
V ta namen sta dodani dve novi polji:
Na zavihku Nastavitve je potrebno izklopiti kljukice v vseh poljih, da pri obračunu ne bodo obračunani krediti, članarine, obvezni zdravstveni prispevek,.. V primeru, ko pa želite zaposlenim od zneska poslovne uspešnosti obračunati izvršbe, morate polje Obračun izvršb označiti s kljukico. Po obdelavi Obračunaj vse, se bodo vsem zaposlenim, ki imajo v šifrantu kreditov označene izvršbe, te tudi obračunale. Ustrezno se bodo pripravili tudi plačilni nalogi.
Na zavihku Poračuni je potrebno iz polja Povprečenje odstraniti kljukico ter v polja Od leta…meseca ter Do leta…meseca vpisati obdobje, za katero izplačujete poslovno uspešnost. Če obdobja ne boste vpisali, uvoz REK-O obrazca v eDavke ne bo mogoč.
Opozorilo!
Ker izvajamo najprej obračun poslovne uspešnosti za obdobje 1-6/2025 je potrebno, da to obdobje na tem mestu vpišemo.
V primeru, če bo na tem mestu vpisano obdobje 01-12/2025 nam bo pri uvozu podatkov na eDavke javilo napako in uvoz REK-O obrazca ne bo mogoč:
Potrdimo nastavitve.
Zneske za izplačilo poslovne uspešnosti lahko vnašamo v Posredni vnos (in jih potem prenesemo v Neposredni) ali jih vnašamo kar v Neposredni vnos.
V primeru, da v obračun za poslovno uspešnost vnesemo znesek, ki je večji od 100 % povprečne plače, bo program za del zneska do višine povprečne plače izračunal samo prispevke, za razliko pa dohodnino in prispevke.
Kontrola izračuna dohodnine, ki primerja znesek povprečne plače v RS se izvede avtomatično pri obdelavi Obračunaj vse.
Ko izvedemo Obračunaj vse, po običajnem postopku pripravimo plačilne naloge, REK-O obrazec,….
Na iRek obrazcu se mora po navodilih Furs-a v primeru, da izplačujete poslovno uspešnost, ki je vezana na prisotnost delavca, tak dohodek zapisati v polju A062 z uporabo oznake P01, v rubriki M pa se tak dohodek poroča v rubriko M01.
POMEMBNO!!!
Prvi del obračuna poslovne uspešnosti za obdobje 1-6/2025 Zaključimo! Ko je prvi del poslovne uspešnosti zaključen, lahko odpremo nov obračun Poslovne uspešnosti za obdobje 7-12/2025.
Obračun drugega dela poslovne uspešnosti odpremo pod mesec 11, leto 2025. Vse ostale nastavitve uredimo na enak način kot prvi del obračuna.
Zavihek Splošno
Zavihek Nastavitve
Zavihek Poračuni
Obračun Potrdimo.
Vnos obračunskih vrstic za zaposlene izvedemo na isti način kot pri prejšnjem obračunu.
V drugem delu obračuna sistem izvede pravilni, kumulativni izračun dohodnine za oba ločena obračuna z datumom izplačila v istem koledarskem letu (če skupni bruto znesek presega 100 % zneska, kateri je vpisan v polju Povprečna plača v RS v splošnih nastavitvah obračuna).
Vsi naslednji koraki (izvozi, obrazci,…) so isti kot veljajo pri obračunu plače.
Na prvo prosto šifro dodate nov zapis. Vpišete Naziv vrste obračuna. Na zavihku Splošno pri Šifri grupe obračuna izberete 9 – Drugi osebni prejemki. V polju Vrsta drugega prejemka izberete Drugi osebni prejemek, v polju šifra materialnega stroška pa dodate nov materialni strošek. To storite tako, da kliknete na ikono s tremi pikicami. Odpre se šifrant materialnih stroškov. Dodate novo šifro materialnega stroška, npr. pod prvo prosto šifro ter vnesete naziv materialnega stroška npr. Poslovna uspešnost. Potrdite in Materialni strošek izberete.
Vrsta dohodka (iREK) izberite 1111 – Plače. V polju Grupa M4 pa R-redno delo.
Izpolnimo tudi podatke na zavihku Izračun kot prikazuje spodnja slika:
Pri podatku Enota izberemo Izračun-Konstanta ter vpišemo konstanta 1, pri podatku Znesek izberemo Izračun Vnos.
V primeru, da imamo urejeno temeljnico, uredimo še zavihek Kontiranje. Vneseno vrsto obračuna potrdimo s klikom na gumb Potrdi.
Nadaljujemo:
Šifranti…Sistem obračuna…Obdavčitve materialnih stroškov…dodamo nov zapis.
Vpišemo Leto in Mesec obračuna poslovne uspešnosti.
Šifra materialnega stroška – iz šifranta materialnih stroškov izberemo Poslovno uspešnost, katero smo že predhodno vnesli v šifrant. Pod podatek obdavčeni in neobdavčeni znesek ni potrebno ničesar vpisovati. Potrdite.
Obračun poslovne uspešnosti z ali brez dohodnine – vse v enem obračunu na vrsti dohodka 1151
Kot že rečeno svetujemo pripravo ločenega obračuna za obdobje 1-6/2025 in ločen obračun 7-12/2025.
Na zavihku Nastavitve je potrebno izklopiti kljukice v vseh poljih, da pri obračunu ne bodo obračunani krediti, članarine, obvezni zdravstveni prispevek,... V primeru, ko pa želite zaposlenim od zneska poslovne uspešnosti obračunati izvršbe, morate polje Obračun izvršb označiti s kljukico. Po obdelavi Obračunaj vse, se bodo vsem zaposlenim, ki imajo v šifrantu kreditov označene izvršbe, te tudi obračunale. Ustrezno se bodo pripravili tudi plačilni nalogi.
Na iRek obrazcu se mora po navodilih FURS-a v primeru, da izplačujete poslovno uspešnost, ki ni vezana na prisotnost delavca, tak dohodek zapisati v polju A062 z uporabo oznake P04, v rubriki M pa se tak dohodek poroča v rubriko M05.
Obračun drugega dela poslovne uspešnosti odpremo pod mesec 11, leto 2025. Vse ostale nastavitve uredimo na enak način kot prvi del obračuna
Zavihek splošno
BLOG: Izplačilo zimskega regresa
BLOG: Intrastat in DDV - kdaj se podatki razlikujejo in zakaj?
POSNETEK: Tudi pri rutinskih nalogah se kaže sposobnost vodje
BLOG: Sistem 80/90/100 in nove priložnosti za starejše delavce